De
historiska böckerna
Josua
Boken
omspänner tiden omkring 1406-1375 f. Kr. Huvudgestalten
är den militäre ledaren och statsmannen Josua
("Herren är frälsning"). Han fick kallelsen och
uppdraget av Gud (4 Mos 27:15-21, 5 Mos 31:1-8 att efter
Moses död leda folket in i Kanaans land. Betydelsen av
"Mose lagbok" betonas starkt (1:7 f, 8:34 f, 23:14). Om
folket överger Herren, förlorar det landet och
Herrens välsignelse (23:15 f, 24:20).
Domarboken
Domarboken
omspänner tiden efter Josuas död, från
omkring 1375 f. Kr. fram till Samuel och monarkins
början med kung Saul omkring 1050 f. Kr.
Boken
har fått sitt namn efter de många domare
(militära och politiska ledare) som trädde fram
till Israels räddning mot olika folk. Några av
dem var Otniel mot arameerna ca 1375-1367 (3:7-11), Ehud mot
moabiterna ca 1327-1309 (3:12-30), Debora mot kananeerna ca
1229-1209 (4:1-5:31), Gideon mot midjaniterna ca 1169-1162
(6:1-8:32), Jefta mot ammoniterna ca 1096-1090 (10:6-12:7),
och Simson mot filisteerna ca 1075-1055 (13:1-
16:31).
Rut
Bokens
händelser utspelar sig under domartiden, 1:1 (se
inledningsnot i Domarboken). Den skildrar hur moabitiskan
Rut kommer att bosätta sig i Betlehem (1:1-22), hur hon
möter sin blivande man (2:1-23) och blir hans hustru
(3:1-4:17) och därmed stammoder till David
(4:18-21).
Samuelsböckerna
De
två böckerna, i grundtexten en enda bok,
omspänner tiden mellan Samuels födelse omkring
år 1100 f. Kr. till slutet av kung Davids regeringstid
år 970 f. Kr.
I
Första Samuelsboken möter vi den siste domaren i
Israel, Samuel, och Israels förste kung, benjamiten
Saul, under ett dramatiskt skede i Israels
historia.
Andra
Samuelsboken domineras av Sauls efterträdare från
Juda stam, kung David och Israels expansion med Jerusalem
som huvudstad.
Kungaböckerna
Böckerna,
i grundtexten en enda bok, skildrar ca 400 år av
Israels historia, från kung Davids sista år, 970
f. Kr. till Jerusalems förstöring och
fångenskapen i Babylon år 586 f. Kr.
Efter
kung Salomos död delades landet år 930 f. Kr. i
Juda (Sydriket) och Israel (Nordriket).
Nordriket
bestod i 210 år. Här verkade bland andra
profeterna Elia, Elisa, Hosea, Jona. Från ca 740 f.
Kr. angreps Nordriket flera gånger av Assyrien.
Nordrikets huvudstad Samaria intogs 722 f. Kr. och folket
bortfördes från landet.
Sydriket
bestod ca 345 år. Här verkade bland andra
profeterna Jesaja, Jeremia, Joel, Mika, Sefanja, Nahum,
Habackuk. Åren 605, 597 och 586 f. Kr. angreps Juda av
den babyloniske kungen Nebukadnessar och folket
bortfördes till Babel.
Ett
huvudsyfte med Kungaböckerna är att visa hur
Israel och Juda ständigt bröt förbundet med
Gud (2 Kung 17:7-23, 18:10-12, 21:1-24) och att Guds dom
därför var oundviklig.
Krönikeböckerna
Författaren,
sannolikt Esra, har utgått från många
källor, bla från Samuels- och
Kunga-böckerna, när han på 400-talet f. Kr.
skriver ner sin skildring av främst Judarikes historia.
Verket, i grundtexten en enda bok, omfattar hela Israels
historia alltifrån Adam, men det mesta i böckerna
utspelar sig från ca 1000 f. Kr. till 538 f. Kr. I
centrum står David och Salomo och flera av de
gudfruktiga kungarna i Juda rike.
Esra
-- Nehemja
Händelserna
i böckerna Esra och Nehemja utspelar sig mellan
åren 538-433 f. Kr. Persien var ledande stormakt efter
att ha besegrat Babylonien år 539 f. Kr.
Perserkungen
Koresh tillät judarna (538 f. Kr.) i Babylonien att
återvända till Jerusalem för att bygga upp
templet. Tempelbygget kom dock av sig, men genom ett nytt
dekret av perserkungen Darejaves I år 520 f. Kr.
påbörjades tempelbygget igen och stod
färdigt 516 f. Kr. I sjuttio år förblev
Jerusalems murar ouppbuggda.
Prästen
Esra anlände till Jerusalem år 458 f. Kr. Genom
fullmakt från perserkungen Artasasta (grek.
Artaxerxes) kunde också Nehemja, hovmästare hos
perserkungen, resa till Jerusalem 445 f. Kr., och tack vare
Nehemja blev murarna uppbyggda. Under den tidrymd som dessa
böcker omfattar verkade även profeterna Haggai,
Sakarja och Malaki.
Ester
Bokens
händelser utspelar sig under perserväldets tid
då Ahasveros (grek. Xerxes I) var kung, 486-465 f. Kr.
Boken skildrar hur ett allvarligt angrepp mot judarna i
Persien och staden Susan misslyckades, till vars minne man
sedan dess firar Purimfesten. |